هلیکوپتر رابینسون 22ـR
در صنايع هليكوپترسازي جهان، محصول جديدي عرضه شده كه « بهترين هليكوپتر آموزشي لقب گرفته است. طراح اين هليكوپتر "فرانك رابينسون" كه به مدت بيست سال در اكثر كمپاني هاي معتبر هليكوپترسازي جهان از جمله سسنا، بل، بوئينگ، هيوز به كار طراحي اشتغال داشته بالاخره به سبب بلندپروازي خويش و علاقۀ وافر موفق به توليد هليكوپتر مورد نظر و دلخواهش شد.
از نظر متخصصان به پرواز درآوردن هليكوپترهاي كوچك به مراتب دشوارتر از هليكوپترهاي بزرگ مي باشد. ولي "آر – 22" R-22" با وجود جثه كوچكش تا حدودي بهتر از ساير مدل هاي نظيرش جلوه كرد. به عقيدۀ نويسنده كه به مدت 3 ساعت و نيم در دو نوبت با اين هليكوپتر پرواز آزمايشي انجام داده،"R-22" هليكوپتري است متوسط و عقيده دارد كه هليكوپتر مزبور قادر است در كليه شرايط طبيعي پرواز، به خوبي عمل كند و فقط در مواقعي كه احتياج به مانورپذيري بيشتري است R-22 خلبان را دچار دشواري هايي خواهد ساخت كه البته اين موضوع نيز حل شد، چرا كه در گفت وگويي چند ساعته كه رابينسون به چند خلبان ورزيده و خود نويسنده انجام داد، آنان را متقاعد ساخت كه در اين موارد خلبانان مقصرند، نه هليكوپتر.
هليكوپتر رابينسون R-22 از دو نوع موتور ساخت لايكامينگ به قدرت هاي150 و 160 اسب بخار استفاده مي كندكه نام مدل 160 اسبي "R-22-HP" مي باشد. كار اين موتورها در مجموع رضايت بخش بود، مخصوصاً در مواقعي كه دورشان را كمتر از مقدار ماكزيمم نگاه مي داشتيم. هيچ يك از موتورهاي فوق داراي توربو چارجر و يا سيستم انژكتور مستقيم نيستند بلكه از نوع موتورهاي افقي و پيستوني مي باشند ولي اين موتورها داراي اشكالاتي از جمله دور كم و تحمل نيروي G كم، هستند. آقاي رابينسون در ادامه گفت وگويش اضافه مي كند كه 55 درصد تصادفات هليكوپترهايش در اثر اشتباهات حاصله از خلبان بوده و به همين علت دوره هاي جديد 4 روزه اي براي خلبان آموزشي ترتيب داده شده تا اين درصد نيز از بين برود. كمپاني رابينسون كه فعلاً با پرسنل 150 نفري به كار خود ادامه مي دهد، 335 هليكوپتر R-22 را توليد كرده كه اين مقدار بيش از پنجاه درصد توليدات هليكوپترهاي پيستوني در ايالات متحده را شامل مي شود و ماهانه ده هليكوپتر را توليد مي كند. قيمت هر يك از هليكوپترهاي 22-R-HP با دستگاه هاي كامل معادل 75 هزار دلار بوده و در 22 كشور به عمليات آموزشي اختصاص يافته و عمر متوسط ابزارآلات و سيستم هاي حساسش از جمله موتور آن در حدود دو هزار ساعت پرواز مي باشد. بعد از اين مدت هليكوپترها به كارخانۀ خودشان در تورانس منتقل مي شوند و به بهايي معادل يك سوم قيمت يك هليكوپترجديد تعمير شده، آماده خدمت 2000 ساعت پرواز ديگر مي شوند. هليكوپتر "R-22" قادر است با سرعت ايده آل 53 نات (يكصد كيلومتر در ساعت) داراي نسبت اوج گيري 1100 فوت در دقيقه (330 متر در دقيقه) شود و همچنين در مدت يك ساعت و 25 دقيقه كه پرواز آزمايشي دوم را انجام داديم ميزان مصرفش در حدود 5/11 گالن (43 ليتر) بود كه از اين لحاظ بسيار مقرون به صرفه مي باشد.
جهت تهيه كتاب با شماره هاي 09153582271 و 09158082258 تماس بگيريد.
و يا با ايميل iran_helicopter@yahoo.com مكاتبه نماييد.
توجه:
پس از انتخاب كتابهاي مورد نياز خود مبلغ قيد شده را مي توانيد از طريق شماره كارت و يا شماره حسابهاي زير پرداخت نموده و مراتب را اطلاع رساني نماييد تا كتابهاي درخواستي براي شما ارسال گردد.
شمارة حساب 0303066895002 سيبا بانك ملي
شمارة كارت عابر بانك ملي 6017-2307- 9918- 6037
شمارة كارت عابر بانك صادرات 5134-5915- 6911- 6037
بنام علي اكبر اخگري دبير جامعه هليكوپتري ايران
:: موضوعات مرتبط:
,
,
:: برچسبها:
هلیکوپتر رابینسون 22ـR ,
آر 22 ,
هلیکوپتر رابینسون ,
,